parkour.no forum
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
09.09.2010, 16:04

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
22582 Posts in 1314 Topics by 9438 Members
Latest Member: thelmajones89
* Home Help Search Calendar Login Register
*ShoutBox
+  parkour.no forum
|-+  Generelt
| |-+  Media
| | |-+  Norsk Parkour/FreeRunning blogg
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Norsk Parkour/FreeRunning blogg  (Read 412 times)
HFTBJ
Traceur

View Profile
« on: 20.07.2010, 21:09 »

Hei!
Har laget et blogg, hvor jeg skal gi tipsene til forskjellige triks
Vel, skal blogge om parkour/3running.

http://hopeforthebetterjump.blogg.no/

Bloggen er ganske fresh, så nye stuff kommer snart Blunker

Jadda, jeg vet at jeg reklamerer bloggen min nå, men jeg vil bare hjelpe Osteaktig
Joachim
Krølle
Global moderator
Traceur vétéran

Personal Text:

View Profile
« Reply #1 on: 20.07.2010, 23:11 »

Det du beskriver i bloggen din er langt fra parkour, vil jeg si. Det finnes ikke noe som heter "3running", 3RUN er navnet på en gruppe som driver med showbiz over verden med titlene profesjonelle parkour-atleter over det. Parkour er ikke lik 3run, som du skriver i bloggen din. 3run er også en "ordlek" for freerun, og du burde vite at parkour og freerunning er forskjellig fra hverandre. Derfor blir det og feil med denne:

Traucer = En som trenner Parkour.
3Runner = En som trenner 3Run.
PARKOUR = 3RUN
3RUN = PARKOUR, lett?
(Er forresten traceur det skrives)

Hva er forskjellen på en 3runner og en traceur om det er det samme? Litt hypokritisme (?) her, ser jeg.

All den elegansen du skriver om hinter alt mot freerunning, og ikke mot parkour. ("OG NÅ kommer Eye of Traceur, som jeg kaller det xD
Du/dere ser at noen løper tar et høy vakker side-flip, ruller og tar et skritt på benken og tar et 180 b-twist med baksalto!")
Skjønner? Smiler Ikke meninga å være negativ og ta livet av bloggen din, men fra mine øyne blir dette helt feil mot det parkour er. Kall meg gjerne "parkournazi", men det er en viss forskjell over det. Kall heller alt freerunning enn alt parkour, for alt kan inkluderes i freerunning.

Aktiv traceur siden 06. Hjembyen er Bodø, men bor i Nannestad
E-mail/MSN: joachim[at]kreativt.com
HFTBJ
Traceur

View Profile
« Reply #2 on: 21.07.2010, 13:01 »

Hmm.. Takk for din kritikk Joachim, men det er ting som jeg er uenig med deg.
Men før jeg skriver det så vil jeg si at "Traucer" var bare et skrive feil Blunker  OG at det som jeg skrev der, er min egen mening.

"PK/3Run er et forkortelse for Parkour / Free-Run"
Ja, 3RUN er et kjent gruppe også, men det betyr ikke at man ikke kan skrive 3Run for Free-running, altså.

Hva er forskjellen på en 3runner og en traceur om det er det samme? Litt hypokritisme (?) her, ser jeg.

Nah, jeg ser ingenting feil i den..  Da får man frem at det er det samme, men hvorfor er det to forskjellige navn ?!  ( Det som du sa )
 idea Siden at i verden er det mange folk som kaller seg for traceure eller free-runnere.

Det er nesten IKKE forskjell mellom de to.  
Hvorfor skal vi egentlig dele oss i to grupper?
David Belle eller Sebastien Foucan ?

Det er samme kunst som vi snakker om!  Så hvis de som trenner "Free-running" er egoister som vil få penger av det de gjør ? Imens Parkour er bare "fri" ? Jeg syns at det er bare idiotisk.
Ok, da trener jeg PARKOUR hvis jeg trener det bare for meg selv?

Eller tenker du på at Parkour er fri av saltoer ?

P: Hva tenker du om din barndomsvenn Sebastien Foucan, og Freerunning som han har utviklet?
DB: For meg er det én disiplin, og det er parkour. Etter det, hvis folk vil gjøre en business ut av det, er de nødt å lage andre termer, andre navn, selv om vi i bunn og grunn holder på med det samme. Det er ikke forskjellige typer parkour. Det er som en ekte fighter, han kan slåss mot hvem som helst, nært eller lenger unna, mot små og store. Parkour er det samme, vi må kunne tilpasse oss til alt som finnes og jeg tror dermed ikke det finnes andre typer parkour. Etter det, så er akrobatikk noe annet. Du kan bare holde på med det i en time, mens du med parkour kan utforske steder og holde på mye lenger. Men jeg tror at de, er det Sebastien Foucan eller noe andre, vet godt at vi holder på med samme disiplin. Kanskje ved ego vil noen prøve å tilegne seg noen ting, men jeg bryr meg ikke. Jeg er glad for å være her, se dere, og jeg er klar over at min far er vekke, han etterlot seg ikke penger, bil eller hus, men han ga meg denne kunsten. Og så lenge jeg er i live, vil jeg spre det til så mange som mulig.

Eller tenker du mer på filosofien ?

Eller skal vi dele Parkour og Free-running slik at :
Parkour = måte å bevege seg på, kunst
Free-running = Et konkuranse sport ?
Er det du mener?

Nei nei, du tar ikke livet av bloggen min, altså Smiler Man lærer på sine egne feil Blunker
« Last Edit: 21.07.2010, 13:01 by HFTBJ » Logged
Joachim
Krølle
Global moderator
Traceur vétéran

Personal Text:

View Profile
« Reply #3 on: 21.07.2010, 22:10 »

Hmm.. Takk for din kritikk Joachim, men det er ting som jeg er uenig med deg.
Men før jeg skriver det så vil jeg si at "Traucer" var bare et skrive feil Blunker  OG at det som jeg skrev der, er min egen mening.

"PK/3Run er et forkortelse for Parkour / Free-Run"
Ja, 3RUN er et kjent gruppe også, men det betyr ikke at man ikke kan skrive 3Run for Free-running, altså.

Nah, jeg ser ingenting feil i den..  Da får man frem at det er det samme, men hvorfor er det to forskjellige navn ?!  ( Det som du sa )
 idea Siden at i verden er det mange folk som kaller seg for traceure eller free-runnere.

Det er nesten IKKE forskjell mellom de to.  
Hvorfor skal vi egentlig dele oss i to grupper?
David Belle eller Sebastien Foucan ?

Det er samme kunst som vi snakker om!  Så hvis de som trenner "Free-running" er egoister som vil få penger av det de gjør ? Imens Parkour er bare "fri" ? Jeg syns at det er bare idiotisk.
Ok, da trener jeg PARKOUR hvis jeg trener det bare for meg selv?

Eller tenker du på at Parkour er fri av saltoer ?

Hvor i all verden har du det at "3Run" (eller freerun, som jeg kaller det) er det samme som parkour? Ja, det er likt, men har hver sin gren å være på. Parkour er effektiv bevegelse, freerun er grasiøs bevegelse, dette er 'pensum' for en som utøver en av disse disiplinene. Folk, kanskje som deg, har bare adaptert ordleken til 3run ved å bruke det synonymt med freerun, når det egentlig bare er ett navn på en gruppe - som bruker freerun til show.
Folk som kaller seg traceur driver på med parkour, mens de som kaller seg freerunnere driver på med freerunning. Siden de fleste jeg vet om driver med både og, er man også begge disse "titlene". Jeg er helt enig i at man skal gi bæng i alt dette når man trener, da gjør man som man vil, men i "teorien", filosofien, det du skriver om i bloggen her, er det markante forskjeller. Jeg sier ikke at freerunnere er "egoister som vil tjene penger" (hvor fikk du dette fra anyways?), men det at parkour ikke er saltoer.

Eller tenker du mer på filosofien ?

Eller skal vi dele Parkour og Free-running slik at :
Parkour = måte å bevege seg på, kunst
Free-running = Et konkuranse sport ?
Er det du mener?

Nei nei, du tar ikke livet av bloggen min, altså Smiler Man lærer på sine egne feil Blunker

Parkour = å komme seg fra A til B på en mest mulig trygg og effektiv måte
Freerunning = å bruke miljøet rundt seg til å skape flyt og grasiøse bevegelser

Min per definisjon. men natta nå, sees på Sommerjam10 imorgen!

stuntus
Traceur vétéran

View Profile
« Reply #4 on: 22.07.2010, 23:11 »

Jeg har så lyst til å dele dette:

Parkour: Effektivitet
Freerunning: Kreativitet

Skal du være effektiv har du ikke tid til å være kreativ. Altså blir Effektivitet og Kreativitet to motsettninger i denne sammenhengen.

(denne hypotesen har mange unntak)

My wannabe duck still dances better than you
Svenningen
Traceur

Trene i stavanger? 41635436! :D sms meh

View Profile
« Reply #5 on: 01.08.2010, 18:06 »

Jeg har så lyst til å dele dette:

Parkour: Effektivitet
Freerunning: Kreativitet

Skal du være effektiv har du ikke tid til å være kreativ. Altså blir Effektivitet og Kreativitet to motsettninger i denne sammenhengen.

(denne hypotesen har mange unntak)

Wait, man kan ikke være begge deler?
oh, så nå begge untak delen.

Parkour: effektivitet er cluet, men kreativitet er også en viktig del.
Freerunning: Kreativitet, flips og spins kommer inn her, lek og morro..

Så er det som Joachim sier at en Traceur holder på med parkour mens freerunner..holder på med freerunning >.<

Det og si at det ikke er stor forskjell er litt bullshit egentlig, og MANGE vil bli aggressive og sinte, men flesteparten er bare lei av denne feilen, siden altfor mange begår den, det er ikke det samme, kapish? Men en kan fint trene begge deler, og trene i lag med folk som trener det motsatte. Kreativiteten kommer fint og bra inn her =)
Fint du velger og skrive blogg, men ta til det det som blir sagt =)

Happy training :3

"It's not because things are difficult we don't dare, it's because we don't dare things are difficult!" - ukjent (?)
"If you're afraid to fall, you fall because you're afraid. Everything is a choice" - Daniel Ilabaca
Joachim
Krølle
Global moderator
Traceur vétéran

Personal Text:

View Profile
« Reply #6 on: 01.08.2010, 22:10 »

Parkour: effektivitet er cluet, men kreativitet er også en viktig del.
Freerunning: Kreativitet, flips og spins kommer inn her, lek og morro..

Hvordan tenker du at kreativitet er en viktig del i parkour her?

remialeksanderborgsø!
Traceur

trene på min måte å gir faen :)

View Profile WWW
« Reply #7 on: 01.08.2010, 23:11 »

P: Hva tenker du om din barndomsvenn Sebastien Foucan, og Freerunning som han har utviklet?
DB: For meg er det én disiplin, og det er parkour. Etter det, hvis folk vil gjøre en business ut av det, er de nødt å lage andre termer, andre navn, selv om vi i bunn og grunn holder på med det samme. Det er ikke forskjellige typer parkour. Det er som en ekte fighter, han kan slåss mot hvem som helst, nært eller lenger unna, mot små og store. Parkour er det samme, vi må kunne tilpasse oss til alt som finnes og jeg tror dermed ikke det finnes andre typer parkour. Etter det, så er akrobatikk noe annet. Du kan bare holde på med det i en time, mens du med parkour kan utforske steder og holde på mye lenger. Men jeg tror at de, er det Sebastien Foucan eller noe andre, vet godt at vi holder på med samme disiplin. Kanskje ved ego vil noen prøve å tilegne seg noen ting, men jeg bryr meg ikke. Jeg er glad for å være her, se dere, og jeg er klar over at min far er vekke, han etterlot seg ikke penger, bil eller hus, men han ga meg denne kunsten. Og så lenge jeg er i live, vil jeg spre det til så mange som mulig.

good point ... det er bare EN disiplin , og det er parkour , med eller uten saltoer , fortsatt parkour.. bare mindre effektivt , og vill man være mindre effektiv , så skal man få låv til å være det , for som sakt er parkour fritt , man kan selv velge va man skal gjøre , om man vill legge til en salto skal man få låv til det Smiler ( sier ikke at det IKKE er låv i det heletatt men xP )
og hvorfor må man kalle seg traceur OG freerunner ? høres bare dumt ut.. hva er galt om man kaller seg BARE traceur om man bruker flips samtidig ? joo, stemmer.. det blir feil ifølge teorien.. vilken teori forresten ? parkour.no sin teori kansje Smiler ? vertfall ikke David Belle sin teori , for hannes er at det er det samme Blunker (ifølge det utklippet) og jeg synes derre heller kan droppe den diskusjonen om traceur-freerunner-parkour-freerun , for det er jo d samme , bare freerunning er en liten utspringer av parkour , og det er ikke vits i å diskutere om det egentli , for hva er det som er så farlig med å bare kalle seg traceur ? det gir jo ikke noe feil inblikk i disiplinen viss du spør meg , sån egentlig.. tror heller dere skal bry dere om treningene deres en å sitte å skrive laange diskusjoner på forumet som dere ALDRI kommer videre med , sånn helt erlig , jeg tror jeg har lest det samme om parkour-freerun-traceur-freeerunner-UFF-feil inblikk osvosv ! over hele forumet  laugh
meeeeen ikke bli sur på meg for min mening :- (((((

Hvordan tenker du at kreativitet er en viktig del i parkour her?

finne ut forsjellige måter å komme seg fra a til b på en raskere måte en han gjorde før , kansje ? må jo være litt kreativ for å finne ut hva man skal gjøre for å komme seg fram fort da Blunker
« Last Edit: 02.08.2010, 00:12 by Sh0w0fF » Logged

If there exists no possibility of failure, then victory is meaningless.

<3Rikke
Joachim
Krølle
Global moderator
Traceur vétéran

Personal Text:

View Profile
« Reply #8 on: 02.08.2010, 21:09 »

good point ... det er bare EN disiplin , og det er parkour , med eller uten saltoer , fortsatt parkour.. bare mindre effektivt , og vill man være mindre effektiv , så skal man få låv til å være det1 , for som sakt er parkour fritt , man kan selv velge va man skal gjøre , om man vill legge til en salto skal man få låv til det2 Smiler ( sier ikke at det IKKE er låv i det heletatt men xP )
og hvorfor må man kalle seg traceur OG freerunner ? høres bare dumt ut.. hva er galt om man kaller seg BARE traceur om man bruker flips samtidig ? joo, stemmer.. det blir feil ifølge teorien.. vilken teori forresten ? parkour.no sin teori kansje Smiler ? vertfall ikke David Belle sin teori , for hannes er at det er det samme Blunker (ifølge det utklippet) og jeg synes derre heller kan droppe den diskusjonen om traceur-freerunner-parkour-freerun , for det er jo d samme , bare freerunning er en liten utspringer av parkour3 , og det er ikke vits i å diskutere om det egentli , for hva er det som er så farlig med å bare kalle seg traceur ? det gir jo ikke noe feil inblikk i disiplinen viss du spør meg , sån egentlig4.. tror heller dere skal bry dere om treningene deres en å sitte å skrive laange diskusjoner på forumet som dere ALDRI kommer videre med , sånn helt erlig , jeg tror jeg har lest det samme om parkour-freerun-traceur-freeerunner-UFF-feil inblikk osvosv ! over hele forumet5  laugh
meeeeen ikke bli sur på meg for min mening :- (((((

1 Men når er det parkour da om man ikke er effektiv? Jo, da blir det freerunning. Catch my drift? Smiler
2 Legger du til en salto er det jo ikke parkour, med mindre det er en flip til det effektive (over ustabile hindre o.l.)

Parkour er jo effektivitet, right. En salto er meget sjelden effektiv. Så hvordan kan da en salto "bli parkour" (om jeg har forstått deg rett her)? Don't get me wrong. Når jeg trener gir jeg bæng i hva jeg gjør, da er det bare gøy og utfordrende. Men i teorien (ikke parkour.no sin, men hvordan Belle definerte parkour) er det noe helt annet. Jeg synes ikke at parkour og freerunning skal skrives om hverandre som om det var det samme, for det er det ikke. Det er bl.a grunner som det som gjør at jeg misliker UFF, siden du nevnte det her.

3 Så lenge freerunning er ett lite utspring fra parkour så er det jo ikke det samme
4 Hva skal vi med dette forumet om vi ikke skal diskutere? smartass Men altså, om du kaller deg traceur men bedriver freerunning på gata og forklarer deg slik (jeg driver med freerunning, og utøvere kalles traceurer), blir det samme som å drive med taek-won-do men kalle seg en karate-utøver om du forstår. Så det kan gi feil innblikk i begge disipliner egentlig.
5 Du leser det overalt fordi det er ett aktuellt tema, der en gruppe driver med noe som flere her inne ser på som feilinformering om hva parkour og freerunning er. Det er ikke det samme, ellers hadde det aldri vært parkour og freerunning, men kun ett navn.

Synes det er litt artig hvordan du skriver alt som "dere", selvom du deltar i diskusjonen selv. Bare sånn detalj Smiler

Svenningen
Traceur

View Profile
« Reply #9 on: 03.08.2010, 00:12 »

Synes det er litt artig hvordan du skriver alt som "dere", selvom du deltar i diskusjonen selv. Bare sånn detalj Smiler

Seconded

Det jeg mente med at kreativitet var 'viktig' i parkour. Tenk litt over det, hvor ville vi vært uten noen form for kreativitet? Jeg mener at kreativitet er essensielt i det meste. Ellers hadde vi ikke gjort annet en det som var funnet opp FØR parkour kom til oss, ingen nye bevegelser osv. Kreativitet er også viktig for og holde spiriten oppe, har en det ikke morro så ser jeg liten vits i trening. Just my 2 cents (håper shit gir mening)

"It's not because things are difficult we don't dare, it's because we don't dare things are difficult!" - ukjent (?)
"If you're afraid to fall, you fall because you're afraid. Everything is a choice" - Daniel Ilabaca
Danieru-kun
Traceur

Fredom to move

View Profile
« Reply #10 on: 03.08.2010, 15:03 »

Nåja, parkour i seg selv har eksistert i all tid, det var bare en person ved navn David Belle som gjorde det kjent.
Husk at han kopierte faren sine bevegelser, og forestilte seg selv i hans sittuasjoner.

En flip er aldri effektivt.

Traceur = utøver av Parkour og Freerunning, men det vil ikke si at Parkour og Freerunning er det samme..
Som Max sa i et intervju, i Freerunning kan man innkludere litt mer unødvendige ting, altså å komme seg fra a til b på en _mer_ leken og kreativ måte enn hvis man bare er innstilt på "Okay, nå vil jeg kjappest mulig frem"

Men selv om man kanskje har innstillingen nevnt ovenfor, men alikevel vil ta en flip her og der under en treningssession, trenger man ikke å være en frerunner.

Fredom to move
Birk
Traceur

Noen som trener i fredrikstad? :)

View Profile
« Reply #11 on: 03.08.2010, 20:08 »

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tv6Xj8tiDIQ" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Tv6Xj8tiDIQ</a>

om jeg prøvde å feile, og så feila, så ville jo det var en slags suksess, og ikke en feil...
HFTBJ
Traceur

View Profile
« Reply #12 on: 05.08.2010, 07:07 »

Unnskyld at jeg har ikke svart på et god stund, men jeg var på ferie..

Ja, jeg vil bare beklage for mega stor feilen min.
Jeg tenkte ikke mye mens jeg skrev dette innlegget på bloggen min, jeg ønsket bare noe å ha i bloggen min. FORT.
Innlegget er slettet nå, og skal gi den riktige fakta neste gang.

Jeg vet ikke hva fikk meg til å skrive dette bullshitet, egentlig.. :/
Oppførte meg som et drittunge, men jeg lærer fra mine feil

Beklager, igjen og vil skrive nytt innlegg. Med de riktige fakta.

Takk for hjelpen Smiler
Svenningen
Traceur

View Profile
« Reply #13 on: 05.08.2010, 10:10 »

Fint folk tar det til seg =) Bloggen er jo en fin idé, keep it up Osteaktig

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: